Thursday, August 27, 2009

Kajian Rekaan Seni Visual 2009

Akhirnya...selesai sudah projek kerja kursus seni visual untuk SPM tahun ni...
dan pada tahun ini sekolah kami memilih tajuk seni hiasan dalaman.
Hasilan pelajar saya tahun ini boleh dikatakan sangat membanggakan kerana mereka dapat menghasilkan model ruang rehat bilik audio visual dengan baik.
Diatas hasil usaha mereka yang gigih dan tekun saya ucapkan syabas...
semoga ianya dapat membantu anda dalam peperiksaan SPM nanti.Harapan saya jika ada yang berminat dalam seni rekaan hiasan dalaman ini, berusahalah dengan gigih kerana bidang ini telah terbukti menjanjikan landasan kerjaya yang sangat cerah..sebagai contoh Eric Leong yang telah berjaya membuka minda malaysia kepada seni hiasan dalaman hingga kini semua lapisan masyarakat di bandar mahupun di kampung mempunyai 'sense of art deco' dalam hiasan rumah mereka. Tetapi perlu diingat, segala idea hiasan atau susunan yang kita lihat di dalam tv bukan hanya sekadar idea estetika sahaja, semua pereka-pereka ini sangat mahir dan mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam unsur seni dan prinsip rekaan yang menjadi asas kepada seni itu sendiri. Asas ini lah yang cuba dipupuk oleh guru seni di sekolah untuk melahirkan masyarakat yang lebih berilmu dan hamoni.
Disini ada beberapa contoh-contoh model hiasan dalaman kerja kursus pelajar SPM, walaupun tidak seberapa tetapi saya bangga kerana hasilan itu adalah kerja tangan pelajar saya sendiri dan untuk peringkat sekolah menengah ia dikira satu permulaan yang baik dalam seni hiasan dalaman.









1 comment:

Unknown said...

Dpt bahan tu dari apa ya?